Keski-Uudenmaan hyvinvointialue:
Sote-henkilökuljetuspalvelujen hankinta ja ohjauskeskuspalvelun hankinta

  • Asiantuntijapalvelu hankintakokonaisuuden suunnitteluun ja toteutukseen
  • Markkinavuoropuhelun ja asiakasosallisuuden toteuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa
  • Asiakirjojen valmistelu
  • Hankinta- ja sopimusjuridinen asiantuntijapalvelu hankintojen toteuttamiseen

Kuljetuspalveluhankinnan onnistuneen toteuttamisen taustalla on perusteellinen markkinavuoropuhelu ja toimialan tuntemus. Asiakkaat on tärkeää ottaa mukaan hankinnan valmisteluun

– Lehti & Co asiantuntija, OTM Susanna Lehti

Lehti ja kumppanit toimi asiantuntijana Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sote-henkilökuljetuspalvelujenhankintakokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa. Toteutustavaksi valittiin autoilijoiden ja ohjauskeskuspalvelun kilpailuttaminen erikseen. Hankintamallin valinnan taustalla oli tarve varmistaa riippumaton kuljetusten ohjaus tilaajan valitsemille autoilijoille sekä luotettava data kuljetusten asiakastarpeiden mukaisesta toteutumisesta. Hankinnan kohteena ovat VPL- ja SHL-kyytien lisäksi muut hyvinvointialueen tarpeen mukaiset henkilökuljetukset, kuten lastensuojelun kuljetukset, kiireettömät potilassiirrot ja sote-henkilöstön kuljetukset. Henkilökuljetuksiin voidaan yhdistellä pientavarakuljetuksia.

Hankintakokonaisuuden tavoitteena olivat varmat ja turvalliset kuljetuspalvelut ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Tärkeä tavoite oli lisäksi kustannusten hallinta ja ympäristövastuun toteutuminen kuljetusten tehokkaan yhdistelyn ja optimaalisen reitityksen kautta. Ohjauskeskushankinnassa hyvinvointialueen tavoitteena oli löytää pidempiaikainen yhteistyö- ja kehittäjäkumppani kuljetusten ohjaamiseen, alueen liikennöinnin kokonaisvaltaiseen kehittämiseen ja kuljetusten toteutumisen valvontaan. Autoilijoiden (kuljetusten) hankinta on toteutettu dynaamisessa hankintajärjestelmässä, joka mahdollistaa kapasiteetin joustavan lisäämiseen ja erilaiset toteutusmallit, kuten päiväautot, sopimusautot ja vakioreitit. Lisäksi malli mahdollistaa kutsuohjaukseen perustuvan reittiliikenteen.

Hankinnan avulla toimeenpantiin hyvinvointialueen linjausten mukaiset avustamis- ja erityispalvelut, joiden avulla toimintarajoitteisten henkilöiden liikkuminen onnistuu yhdenvertaisesti. Avustamispalvelut on toteutettu tavalla, joka mahdollistaa asiakaskohtaiset mukautukset. Uutena avustamispalveluna mukaan tuli avustaminen matkaketjussa, jonka avulla asiakas voi saada apua matkaketjun seuraavaan liikennevälineeseen, kuten junaan tai linja-autoon siirtymisessä.

Kiinnostuitko? Lue lisää hankintaosaamisestamme täältä!

« Takaisin referensseihin